Direct Inloggen

Places Blog

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

woensdag, 9 augustus 2017

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: Welke impact heeft dit nou eigenlijk?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: Welke impact heeft dit nou eigenlijk?

Steeds meer organisaties rapporteren over bedrijfsactiviteiten op het gebied van duurzaamheid, zoals het verminderen van CO₂-uitstoot en het duurzaam produceren. Het lijkt er daardoor op dat bedrijven, zoals Berendsen, zich steeds meer bewust worden van het belang om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en dat is ook noodzakelijk. Maatschappelijk verantwoord ondernemen draagt namelijk bij aan financiële prestaties, maar is ook belangrijk vanuit een ethisch oogpunt.  

MVO-richtlijnen

Ook de overheid probeert maatschappelijk verantwoord ondernemen op verschillende manieren te stimuleren, zoals het oprichten van MVO Nederland. Dit is een nationale kennis- en netwerkorganisatie die bedrijven helpt om duurzamer te ondernemen. MVO Nederland wil hiermee bedrijven inspireren en stimuleren om mee te werken aan een gezonde economie en bij te dragen aan het oplossen van klimaatproblemen. Hierbij is het belangrijk dat bedrijven zich bewust zijn van de impact die hun bedrijfsvoering heeft op mens, milieu en maatschappij. Daarmee zou het ook aannemelijk zijn dat grotere bedrijven (met een grote impact) dus ook een grotere bijdrage moeten leveren aan MVO dan kleinere ondernemingen.

Impact meten

Waar in Nederland voornamelijk nog wordt gewerkt met adviezen op het gebied van maatschappelijk ondernemen, is het waarschijnlijk dat MVO-prestaties op termijn zullen worden getoetst aan algemene doelstellingen. Wanneer concrete doelen worden vastgesteld is het namelijk gemakkelijker om een waarde toe te kennen aan MVO-bedrijfsactiviteiten en prestaties. Is dit niet het geval, dan zijn er nog steeds geen duidelijke inzichten in het effect van duurzaamheidsprestaties op mens, milieu en maatschappij.                                                                          

Maar welke doelstellingen moeten daarvoor vastgesteld worden? En wie bepaalt dat? Een goed voorbeeld hiervan, naast de tips van MVO Nederland, zijn de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Deze SDG’s zijn zorgvuldig geformuleerd en bij ieder doel zijn duidelijke graadmeters voor succes vastgesteld. Daarnaast is er een gemakkelijke koppeling tussen de SDG’s en GRI, de meest gebruikte, internationale erkende rapportagerichtlijn voor MVO. Ook is het mogelijk om de impact van MVO activiteiten te meten aan de hand van een impactketen. Hierbij wordt respectievelijk gekeken naar de input, activiteiten, output, effecten en impact.

Inzicht verkrijgen

Met behulp van eerdergenoemde richtlijnen en manieren om MVO te meten, kunnen bedrijven gemakkelijker in kaart brengen in welke mate zij een steentje bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Soms zal dit niet het geval zijn. Dan is er meteen duidelijk dat er meer ondernomen moet worden. In andere gevallen zal er zelfs meer bereikt worden dan men verwacht. Een mooie kans om dit te gebruiken voor het aanprijzen van uw bedrijf.

Dus communiceert u al duurzaamheidprestaties naar de klanten en buitenwereld toe? Verdiep u dan eens in de richtlijnen van MVO Nederland en de SDG’s en probeer te voldoen aan deze richtlijnen. Op die manier kunt u uw MVO-prestaties meer betekenis geven.

Bent u geïnteresseerd in meer tips en informatie? Lees dan meer tips over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Heeft u vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze servicedesk via 024 – 3555299. Wij staan u graag te woord!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Google Analytics Alternative