Direct Inloggen

Places Blog

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

maandag, 31 juli 2017

Influencer marketing: Iets voor uw bedrijf?

Influencer marketing: Iets voor uw bedrijf?

U ziet het steeds vaker voorbijkomen, een bekende blogger of vlogger die een product of dienst beoordeeld en aanprijst. Meestal wordt hierbij op social media een bepaalde hashtag gebruikt of wordt het betreffende bedrijf getagd. Op deze manier maken veel bedrijven indirect reclame via mensen met een groot bereik en een grote invloed. Deze mensen worden dan ook omschreven als ‘Influencers’ en worden steeds belangrijker bij marketingactiviteiten.

Wat is influencer marketing?

U heeft er vast al vaker van gehoord: influencer marketing. Bij influencer marketing worden producten of diensten onder de aandacht gebracht via iemand met een groot bereik op bijvoorbeeld Instagram of YouTube. Hierbij gebruikt u dus het bereik en de invloed van een influencer en laat u deze vrij om een verhaal te vertellen over uw product of dienst.

Is influencer marketing relevant voor u?

Influencer marketing kan voor een aantal doeleinden erg geschikt zijn. Zo zetten veel nieuwe bedrijven influencers in om naamsbekendheid te genereren, aangezien zij op die manier een gerichte doelgroep kunnen aanspreken. Ook voor het vergroten van engagement kan deze vorm van marketing erg voordelig zijn. Wanneer een influencer bereid is om zich positief uit te laten over een product of dienst, zullen trouwe volgers waarschijnlijk hetzelfde gedrag vertonen. Tot slot kunnen influencers bijdragen aan het vergroten van de zichtbaarheid wanneer bedrijven een nieuw product of nieuwe dienst lanceren. Door deze extra aandacht zullen klanten de lancering sneller opmerken en sneller positief reageren als een influencer zich hier positief over uitlaat.

Tips voor het inzetten van influencer marketing

Bent u overtuigd van de voordelen die influencer marketing uw onderneming kan bieden, dan is het van belang om een aantal tips in beschouwing te nemen voordat u van start gaan. Deze tips kunnen u erbij helpen om een investering in influencer marketing tot een succes te maken.

1. Benader een influencer die een match heeft met uw bedrijf

Wanneer een beautyblogger over keukenapparatuur vlogt of blogt, zal dit waarschijnlijk niet heel geloofwaardig overkomen en zal dit ook niet veel opleveren. Het is dus van belang dat u niet alleen kijkt naar influencers met een groot aantal volgers, maar voornamelijk naar influencers met een groep trouwe volgers die grotendeels voldoet aan uw doelgroep. 

2. Bouw een goede en langdurige band op met influencers

Het is van belang dat u een positieve en duurzame band opbouwt met influencers. Zij kunnen er namelijk voor zorgen dat  potentiële klanten uw product of dienst gaan kopen. Daarentegen kunnen influencers er natuurlijk ook voor zorgen dat volgers dit niet doen wanneer er ontevredenheid is over het contact met de organisatie. Wees u dus bewust van de kracht van een influencer, zowel positief als negatief.

3. Zie influencers niet puur als verkoopkanaal

Het is natuurlijk voordelig als u meer verkopen realiseert als gevolg van een samenwerking met een influencer, maar dit is niet het voornaamste doel. Wat influencer marketing juist zo effectief maakt is het feit dat influencers een objectief verhaal overbrengen en daarmee trouwe klanten creëren. Het is dan ook van belang dat bedrijven zich niet blindstaren op extra verkopen.

Al met al wordt het gebruik van influencers steeds bekender en een vast onderdeel van de marketingactiviteiten. Belangrijk is wel dat bedrijven en influencers een balans creëren tussen het aanprijzen en het geven van een eerlijke mening om de geloofwaardigheid en kracht te behouden.

Wilt u meer informatie en tips? Houd dan de Places blogpagina in de gaten. Heeft u vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 024-3555299. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Google Analytics Alternative