Direct Inloggen

Places Blog

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

vrijdag, 17 februari 2017

Cognitieve biases: hoeveel invloed heeft de consument op aankoopbeslissingen?

Cognitieve biases: hoeveel invloed heeft de consument op aankoopbeslissingen?

De beslissingen die u dagelijks maakt worden beÔnvloed door de verwachtingen die u heeft. Dit effect staat beter bekend onder de term 'cognitieve bias' en het is de belangrijkste tekortkoming in onze hersenen. Het komt erop neer dat we denkfouten maken bij het trekken van conclusies. Dat is zo ontstaan vanuit de evolutie; we zijn bevoordeeld en vooringenomen, zodat we snel kunnen reageren op onze omgeving. In deze blog maakt Places.nl u bewust van de meest voorkomende cognitieve biases rondom aankoopbeslissingen!

1. Post-aankoop rationalisatie

Wanneer consumenten een aankoop doen waar ze niet volledig achter staan, ervaren ze cognitieve dissonantie (simpelweg: een vorm van stress). Een onnodige aankoop bijvoorbeeld, gaan ze voor zichzelf goedpraten. Zorg er als bedrijf daarom voor dat de klant ondanks zijn of haar bezwaren toch overgaat tot een aankoop. Haal twijfelende klanten over met een lange retourtermijn. Het aantal aankopen neemt dan toe; de meeste klanten zullen het product houden doordat ze hun aankoop achteraf rechtvaardigen.

2. Sociale bewijskracht

Consumenten volgen graag de massa en raken het gemakkelijkst overtuigt door sociale bewijskracht. Presenteer uw product of dienst daarom als iets waar al veel mensen voor hebben gekozen. Dat vergroot het vertrouwen in uw bedrijf. Dit werkt vanwege het halo effect; doordat consumenten het positief vinden wanneer meer mensen ergens voor kiezen, krijgen ze ook een positieve verwachting van uw business.

3. Reciprociteit

Reciprociteit wil zeggen dat wanneer iemand iets voor u doet, u eerder geneigd bent om iets terug te doen. Wanneer u iets geeft aan uw klanten, zullen zij daarom eerder overgaan tot een aankoop bij uw bedrijf. Denk daarbij aan een feestdagen- of verjaardagskorting. Op deze manier kunt u ook gemakkelijk nieuwe klanten werven: biedt bijvoorbeeld een waardebon aan in ruil voor het geven van een e- mailadres. U zult zien dat u door dat kleine gebaar veel meer contactgegevens ontvangt!

Om de sociale bewijskracht van uw bedrijf te versterken, kunt u Places Reviews inschakelen. Uw klanten ontvangen dan een professionele uitnodiging om een beoordeling te schrijven en u kunt de statistieken bekijken vanuit uw eigen dashboard. Vervolgens kunt u de reviews delen via social media of uw website.

Wilt u uw bereik vergroten? Met een advertentie op Telefoonboek.nl of Openingstijden.com bereikt u 6,6 miljoen potentiŽle klanten! Heeft u juist hulp nodig bij het maken van een goed gestroomlijnde, zakelijke website? Ook daarvoor kunt u bij Places.nl terecht. Voor meer informatie belt u vrijblijvend met 024 – 3555299.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Google Analytics Alternative