Direct Inloggen

Places Blog

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

maandag, 11 september 2017

Beveiliging klantgegevens - Hoe waarborgt u de privacy van uw klanten?

Beveiliging klantgegevens - Hoe waarborgt u de privacy van uw klanten?

Het komt steeds vaker voor dat klantgegevens binnen bedrijven niet goed zijn beveiligd en op straat komen te liggen. Begin augustus 2017 was er nog een datalek in de software die door meerdere leasemaatschappijen gebruikt werd. Hierdoor hadden hackers de mogelijkheid om klantgegevens in te zien die normaal gesproken beveiligd zouden moeten zijn. Het is te begrijpen dat bedrijven niet geheel de garantie kunnen bieden dat er nooit een datalek ontstaat, maar het is wel van belang dat zij de online privacy van klanten proberen te waarborgen door een aantal maatregelen te nemen. Maar welke beveiligingsmaatregelen kunt u eigenlijk als ondernemer nemen?

1.Creëer bewustzijn binnen uw organisatie

De privacy van klantgegevens hangt natuurlijk niet alleen af van de systemen waar u als ondernemer gebruik van maakt. Door menselijk handelen van werknemers is het mogelijk dat er fouten ontstaan en klantgegevens niet voldoende beveiligd zijn. Het is daarom van belang dat u als ondernemer uw werknemers uitgebreid informeert over de gevoeligheid van data en klantgegevens. Hierbij kunt u denken aan het geven van presentaties en instructies waarmee u uw werknemers op de hoogte kunt stellen van richtlijnen en regels. Als ondernemer dient u namelijk op de hoogte te zijn én te blijven van privacyregels. De regelgeving omtrent privacy op het online gebied blijft zich namelijk verder ontwikkelen en veranderen waardoor u zich als ondernemer zult moeten blijven inlezen.   

2.Updates uitvoeren

Wanneer u gebruik maakt van verschillende ICT-systemen die bijdragen aan de beveiliging van klantgegevens is het van belang dat u tijdig updates uitvoert wanneer u hier een melding van krijgt. Updates worden namelijk vaak vrijgegeven omdat ze beter in staat zijn om nieuwe virussen en risico’s te vermijden en te bestrijden. Hoe langer u dan ook wacht met het updaten van uw systemen, des te groter is de kans dat gegevens minder goed beveiligd zijn en door hackers ingezien kunnen worden.

3.Voldoen aan richtlijnen

Naast privacy regelgeving is het aan te raden om te voldoen aan online gestelde richtlijnen. Zo probeert Google websites langzaamaan richting een beveiligde verbinding te dwingen. Een beveiligde verbinding kan gerealiseerd worden door middel van een SSL-certificaat. Dit certificaat is als het ware een bestand waardoor een beveiligde verbinding ontstaat tussen de website en bezoeker waardoor hackers de gedeelde informatie niet kunnen inzien. Bezoekers kunnen checken of uw website een beveiligde verbinding heeft door te kijken naar de URL. Is er sprake van een URL met de letters ‘https’ en wordt er een hangslotje voorafgaand aan de URL getoond, dan is de verbinding beveiligd. Is dat niet het geval dan zullen bezoekers uw website wellicht niet meer bezoeken, aangezien hun privacy niet gegarandeerd kan worden. Door op de hoogte te zijn van richtlijnen die zoekmachines zoals Google stellen, zorgt u er als ondernemer voor dat u ook op deze manier uw systemen up-to-date houdt.

Voorkomen is beter dan genezen

Als ondernemer wilt u natuurlijk de situatie vermijden waarin uw bedrijf gehackt wordt en klantgegevens op straat komen te liggen. Het is dan ook van groot belang om op de hoogte te zijn van ontwikkelingen omtrent beveiliging van klantgegevens. Door relatief simpele maatregelen te treffen zoals het informeren van uw werknemers en het up-to-date houden van ICT-systemen kunt u veel risico’s tegengaan. Wilt u meer lezen over cybersecurity? Lees dan ook onze blogs over het voorkomen van hacks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Google Analytics Alternative