Direct Inloggen

Places Blog

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

maandag, 7 augustus 2017

5 tips voor een succesvolle klantmeeting

5 tips voor een succesvolle klantmeeting

Klantmeetings zijn voor veel managers en salesmedewerkers een groot onderdeel van hun werkzaamheden. Vaak nemen deze meetings veel tijd in beslag, maar zijn ze niet altijd even succesvol. Places.nl bespreekt daarom in deze blog vijf tips die u helpen bij een succesvolle klantmeeting.

1. Weet met wie u praat

Voorbereiding is key. Voorafgaand aan het gesprek is het belangrijk dat u zich inleest in het bedrijf van een (potentiële) klant. Hierbij kunt u denken aan algemene gegevens van de persoon met wie u het gesprek aangaat, maar ook aan het bedrijf in zijn geheel. Zodra u meer weet over de geschiedenis van het bedrijf, de bedrijfscultuur of recent nieuws rondom het bedrijf kunt u hierop inspelen en weet u beter wat u te wachten staat.

2. Stel doelstellingen vast

Nadat u meer te weten bent gekomen over het bedrijf en de persoon waar u mee in gesprek gaat, is het aan te raden om doelstellingen vast te stellen. Het vormgeven van een doelstelling helpt u erbij om het gesprek gerichter aan te gaan (of juist niet). Zo is het mogelijk dat u een meeting heeft met een klant ter kennismaking, maar kan acquisitie of het onderhouden van een succesvolle klantrelatie ook een reden zijn van uw afspraak. Wanneer de doelstelling is bepaald, kan een selectie van onderwerpen worden gemaakt en kunnen daarbij behorende vragen worden opgesteld. Hoewel het mogelijk is dat u tijdens uw gesprek enigszins afwijkt van de vooraf opgestelde vragen, kan dit u helpen bij het aanhouden van de grote lijnen van uw verhaal.  

3. Gepaste uitstraling

Naast het inhoudelijke gedeelte van uw klantmeeting zijn er nog enkele andere zaken die het verschil kunnen maken bij een klantmeeting. Zo is het van groot belang dat u een gepaste uitstraling aanneemt ter versterking van uw geloofwaardigheid en expertise. Het type bedrijf waar u een afspraak heeft kan invloed hebben op uw kledingkeuze. Gaat u langs bij een bank dan zult u waarschijnlijk formeler gekleed gaan dan wanneer u een afspraak heeft met een creatief ondernemer. Daarnaast hangt uw kledingkeuze ook af van uw eigen functie. Toch bepaalt niet alleen uw kledingkeuze uw uitstraling. Ook zaken als de auto waarmee u rijdt of de lay-out van uw presentatie dragen bij aan uw uitstraling en daarmee expertise en geloofwaardigheid.

4. Begin en eindig uw gesprek sterk

Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar een sterk begin en een passend einde van een meeting zijn essentiële momenten voor het succes van een klantmeeting. Dit zijn de cruciale momenten waarmee u de aandacht van een klant kunt winnen of juist verliezen. Hoewel het belangrijk is dat u zich richt op een sterk en professioneel verhaal, is het natuurlijk essentieel dat u ook aandacht besteed aan het verhaal van een (mogelijke) klant. Wanneer u namelijk goed luistert naar het verhaal en de wensen van uw klant, kunt u hier ook weer verder op inspelen. Daarbij moet er dus een balans te gecreëerd worden tussen het vertellen van uw eigen verhaal en het luisteren naar het verhaal van uw klant om tot een succesvol gesprek te komen.

5. Maak concrete vervolgafspraken

U heeft natuurlijk niet voor niets een klantmeeting en u zult met bepaalde verwachtingen het gesprek in zijn gegaan. Om ervoor te zorgen dat de tijd en moeite die u en uw klant in het gesprek hebben gestoken ook loont, zult u concrete vervolgafspraken moeten maken. Dit kunt u doen door het aangeven van een datum of termijn waarop de klant weer wordt gebeld, een datum vastzetten voor een vervolgafspraak of aangeven wanneer een klant een concreet voorstel kan ontvangen. Belangrijk hierbij is dat u ook informeert naar de wensen van de klant en hier een overeenstemming in bereikt.

Al met al zijn de bovenstaande tips geen ‘rocket science’. Toch worden deze essentiële zaken vaak voor lief genomen en niet altijd in beschouwing genomen. Een goed begin is dus het halve werk, ook wanneer u een succes wilt maken van een klantmeeting! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Google Analytics Alternative