Direct Inloggen

Places Blog

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

donderdag, 27 juli 2017

5 stappen voor een succesvolle social media campagne

Het gebruik van social media is tegenwoordig niet meer weg te denken voor bedrijven en vormt een aanzienlijk deel van Marketingactiviteiten. Zo zijn er tal van succesverhalen van social media campagnes die veel conversatie en likes veroorzaakten en daarmee viral gingen. Iedereen kent wel de social media stunts van KLM of Bol.com. Al deze voorbeelden bieden inspiratie voor bedrijven om een eigen social media campagne op te zetten. Maar het opzetten van een dergelijke campagne vergt flink wat planning en voorbereiding. Places.nl zet daarom een aantal belangrijke stappen bij het opzetten van een social media campagne op een rij.

1.Doelstellingen 

Voordat u lukraak berichten op social media plaatst, is het van belang dat u een beeld heeft van het gewenste resultaat. Voorbeelden van gewenste doelstellingen kunnen zijn: het vergroten van bereikbaar, het aangaan van conversatie met klanten of het vergroten van klantloyaliteit. Daarnaast is het essentieel om te realiseren dat de verschillende social media kunnen verschillen van doel. Zo is LinkedIn een informatiever medium dan bijvoorbeeld Instagram. Naar aanleiding van uw gemaakte doelstellingen kunt u ook bepalen of u wilt betalen voor uw campagne of juist niet. Daarnaast hangt het succes van de meeste social media campagnes gedeeltelijk af van een persoonlijke en proactieve insteek van zowel de campagne als de reacties van marketeers.

2.Doelgroep 

Naast het opzetten van doelstellingen, is het van belang om de beoogde doelgroep af te kaderen. Dit kan namelijk de manier bepalen waarop u potentiële klanten aanspreekt. Daarnaast helpt dit bij het online richten van uw boodschap op (potentiële) klanten. Zo is het via verschillende social media mogelijk om berichten gericht te tonen aan een bepaalde doelgroep. Hierbij kan gedacht worden aan leeftijdscategorieën, woonplaatsen of bepaalde interesses. Hiermee bent u een stuk zekerder dat uw berichten door mensen worden gelezen en gezien die voor u relevant zijn.

3.Content en conversatie

Het is natuurlijk niet alleen belangrijk dat u de juiste mensen bereikt via social media, maar ook zeker dat de content die getoond wordt relevant is voor deze groep. Zo kunnen prikkelende teksten en het gebruik van foto’s en video’s bijdragen aan het succes van een social media campagne. Wanneer u op de juiste manier inspeelt op de interesses en behoeftes van (potentiële) klanten, worden berichten vaker gedeeld, geliked en wordt er meer gereageerd. Dit draagt bij aan het succes van uw campagne en kan ervoor zorgen dat u een groter bereik behaald. Ook hierbij dient u zich bewust te zijn van verschillen in social media. Zo is het gebruik van video’s geschikt voor Facebook en Instagram, maar wellicht minder voor Twitter. Tot slot is het van belang dat de content zo is geschreven dat deze interactie oproept. Het stellen van vragen of het oproepen om vrienden te taggen zijn manieren om conversaties te starten.

4.Inplannen

Nadat u heeft bepaald welke content u wilt plaatsen, is het aan te raden om data en tijdstippen te plannen waarop u berichten plaatst. Hiermee voorkomt u dat berichten niet worden geplaatst wegens gebrek aan tijd of omdat ze simpelweg worden vergeten. Het gebruik van een contentkalender kan u hierbij helpen en zorgt ervoor dat een bericht en de datum waarop het geplaatst moet worden vaststaat. Hierdoor wordt het gebruik van social media een vast onderdeel binnen uw marketingactiviteiten. Daarnaast zijn er verschillende tips over het plaatsen van berichten op een bepaald tijdstip om een groter bereik te behalen.

5.Evaluatie

Nadat u alle bovenstaande stappen heeft doorlopen en de social media campagne is gestart, is het goed om de campagne te tracken en na afloop te evalueren. Hiermee kunt u beoordelen of de campagne de beoogde resultaten heeft opgeleverd en als succesvol kan worden gezien. Om uw social media campagne te kunnen evalueren kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van programma’s als Hootsuite en Google Analytics.

Het succes van social media campagnes is natuurlijk niet altijd vooraf te voorspellen, aangezien bedrijven geen volledige controle hebben over het online gedrag van consumenten. Wel is het zeker dat een concreet plan en een goede voorbereiding het halve werk is en daarmee de kans op een succesvolle social media campagne wordt vergroot! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Google Analytics Alternative